Boeken 9-12

9-12 jaar

Ondertussen zijn we weer een paar dagen verder. Nog steeds veel gelezen, maar ook gewandeld en gezwommen (Boek mee voor naast het meer). Ben ik een leesfreak of  niet?

Het zijn dit keer een aantal boeken voor kinderen rond de 10-12 jaar:

‘Koerier van de Keizer’ van Menno Hurenkamp (van Gennep) is een geschiedenisverhaal over de slag bij Borodino 1812, waar Napoleon streed met het Russische leger. Hij veroverde Moskou, maar niet de vijand en besloot daarom aan Nicolas, een jongen, die zijn vader bij de slag verloor en de Russische Alexander en zijn vader een brief voor de tsaar mee te geven met daarin een ‘vredesvoorstel’. De drie reisgenoten worden door iemand achtervolgd, die hun opdracht wil saboteren. Het verhaal wil een spannend jongensboek zijn, maar komt niet echt uit de verf. De avonturen zijn niet spannend; Hun keuzes niet duidelijk, omdat je ze niet voelt door de emoties van de jongens.

“Arabesk, avonturen van een ridderpaard”, zou een boek voor kinderen vanaf 9 jaar moeten zijn volgens de uitgeverij Kluitman. Het boek is geschreven door Knister, de schrijver van de Hekje Lilly boeken. Daar ben ik het niet mee eens. Het is voor jongere kinderen. Het verhaal is eendimensionaal. Er wordt tussendoor allerlei uitleg gegeven, wat storend is en je uit het verhaal haalt. Het is het eerste deel van een trilogie (staat achterop). Het gegeven is leuk: een arm meisje dat als dienstmaagd bij een krakkemikkerige ridder in zijn wrakke burcht komt. Samen met haar volbloed paard, waarmee ze kan praten. Er is iets mysterieus aan haar afkomst: ze heeft de helft van een kostbaar amulet om haar hals en waar komt dat kostbare paard vandaan. En wie is die jongen, die als monnik verkleed gaat en kungfu kent? Dat zal allemaal in de volgende delen onthuld worden. Met wat minder uitleg tussendoor en  een wat kleinere letter zouden alle drie de delen ineen boeken samen gepast hebben.

‘Troep’ is geschreven door Ilse Bos. Een debuut bij uitgeverij Lemniscaat. Een leuk, bizar verhaal over de 13 kinderen, die wonen op een woonboot ´de blauwtje´. De troep wordt aangevoerd door Pola, de 12 jarige echte dochter van Kaatje. De moeder, Kaatje is vrijwel altijd op reis, omdat ze kostuums maakt voor allerlei vreemde gezelschappen en op zoek is naar de vader van Pola, haar grote liefde Willem. Op school dreigt het mis te lopen als mevrouw Wijfjes van het zorgbureau een gesprek wil hebben met een volwassene, die voor de opvoeding en verzorging van de kinderen borg staat (Kaatje). Dan wordt de hulp van Maarten uit het kapiteinshuis ingeroepen, die als vader naar het oudergesprek gaat. En waarom verschijnen er overal  grote gaten in de stad en krijgt de broer van Maarten, de directeur van de nieuwe Metrolijn daar de schuld van. Het boek is voorzien van leuke gekleurde tekeningen. Ook de verschillende manieren om de gebeurde feiten weer te geven is een prachtige vondst. Weer heel anders dan alle boeken, die ik heb gelezen.

Op een middag kwamen de beide schrijvers van ´Secret Scouts, de verloren Leonardo` bij mij in de winkel hun boek aanbieden. Ze spraken er heel enthousiast over en vertelden wie het allemaal hadden gelezen en hoe lovend het door de lezers was ontvangen. Reden genoeg om me erin te storten. Maar eerlijk, na afloop had ik mijn bedenkingen. Er was zoveel in het verhaal dat voor mij niet klopte. Goed, ik weet dat bij fictie alles moet kunnen, maar zoals mij op schrijfcursus is geleerd: je lezer moet je geloven anders wordt hij uit het verhaal gehaald. Dat is mij meerdere keren overkomen. Ouders gaan niet elke dag voor  hun kinderen naar school zijn de deur uit en komen pas na zessen thuis, zodat hun kinderen( van 11-12 jaar) na school alleen thuis zijn. Als een boerderij totaal verbouwd wordt is er niet ineens een geheime kamer achter een verrijdbare kast. En zeker niet: een schoolreis naar Venetie in groep 8. En dan nog andere kleine dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet. Ook jammer vond ik al die Engelse uitroepen van de kinderen en dat ik er moeite mee had ze uit elkaar te houden, terwijl de beide meisjes (Sophie en Lisa) toch duidelijke karaktertrekken hadden gekregen. Het liep me allemaal te veel door elkaar heen, met teveel details, die er niet toe deden. Sorry, maar er zou beter geredigeerd moeten worden, omdat het geven wel leuk is: met een tijdmachine op zoek naar avontuur.

En als laatste boek: ‘Lexiland’ van Suzi Moore, uitgegeven door Veltman uitgevers. Wat een begin van het boek. Zo verrassend, ontroerend en grappig. Geweldig. Ik zal het hier citeren: Mijn zusje overleed op 1 maart, wat behoorlijk irritant was omdat het op mijn verjaardag gebeurde. Op onze verjaardag. Laura was mijn eeneiige tweelingzusje. Het ging megasnel en de huisarts zei:’ het deed geen pijn.’ Waarop ik zei: “Gelukkig heeft ze wel al haar cadeautjes uitgepakt.”  Het verhaal vertelt de zoektocht van Emma, het andere deel van de tweeling en haar ouders naar een nieuw evenwicht in het gezin, nadat er iemand plotseling is weggevallen; het geheim dat de ouders van Emma voor haar hebben en hoe Emma vriendschap sluit met een bijzonder meisje, die haar leert hoe ze met verlies om moet gaan. Een bijzonder boek.

E.W. Heine. Papavera. De Fontein. 16.95.

Toch weer een boek, dat al wat langer bestaat. De laatst gelezen, nieuwe boeken hebben niet voldoende indruk op mij gemaakt.

Dit is nog steeds een topper, vind ik. Maar jammergenoeg uitverkocht.

Papavera is 15 jaar en heerseres van de burcht Falkenstein. Ze staat er alleen voor. Haar moeder is overleden en haar vader is op geheimzinnige wijze op kruistocht gegaan.

Wanneer ze niet ingaat op de liefdesverklaringen van de naburige graaf, laat die haar tot heks verklaren om haar grondgebied in tre kunnen lijven. Een nietsontziende inquisiteur zit haar op de hielen. Papavera vlucht met Tassilo, haar paard en gaat op zoek naar haar vader. Haar enige aanwijzing is een ring met mysterieuze inscriptei.

Het wordt een gevaarlijke en avontuurlijke tocht doot het middeleeuwse Europa. Met een slimme dwerg in haar gezelschap en vermomd als non, tovenares en circusartieste bereikt ze uiteindelijk het Heilige Land.

Daar hoort ze over een geheimzinnige Arabier, die net als Papavera rood haar heeft. Hij probeert christenen en moslims met elkaar te verzoenen. Maar van haar vader is er nog geen enkel spoor. Zal ze hem ooit vinden?

Een boek over moed, doorzettingsvermogen, verzoening en het inzien van de eigen waarde van elk individu. Aanrader. Uitverkocht.

Tosca Menten. Juffrouw Pots. Met tekeningen van Elly Hees. € 13,99.

Stel dat alles tegenzit. Dat je dom bent, lelijk of dyslectisch, of dat je twee briljante broers hebt of een skippybuikbal, of misschien wel alles tegelijk. Dan kun je beter de rest van je leven in winterslaap gaan. Kaya en Simon hebben dat soort pech, maar samen slapen ze hun tijd wel uit.

Maar dan komt juffrouw Pots in de klas. Plotseling is het afgelopen met de rust. Verder slapen kon pas weer als dat afgrijselijke mens weg is. Maar dat is nog een flinke klus. Want juffrouw Pots blijkt nog gemener te zijn dan ze eruitziet…