Boeken 12-14

12-14 jaar

Stiefkind  van Selma Noort

Virginia is vijftien en woont bij haar vader en stiefmoeder, omdat haar moeder niet goed voor haar zorgde. Als ze voor een week bij haar biologische moeder gaat logeren wordt ze op de heenreis in de trein geconfronteerd met hooligans, die een conducteur in elkaar slaan. Ze filmt het met haar mobiel. Maar een van die hooligans is de nieuwe vriend van haar moeder, en die kiest niet de kant van haar dochter.

Prachtig beschreven emoties. Virginia's verhouding tot haar stiefmoeder is zo subtiel beschreven. En de levenswijze van haar biologische moeder is zo chaotisch. Schitterend.

Het enige minpunt vind ik hoe Virginia reageert in verhouding tot haar leeftijd.

De verdwenen Prins; van Jennifer A. Nielsen

Kronieken van de kroon. Het kan niet anders of van dit boek moeten meerdere delen komen. (Het volgende staat voor juni 2014 gepland) Een heerlijk spannend boek over de wees Sage, die uit het weeshuis wordt gehaald door Meester Connor. Met drie andere wezen moet hij laten zien, of hij de verdwenen troonopvolger zou kunnen spelen. Sage is eigenzinnig, niet van plan mee te spelen en zeker niet naar de pijpen van Connor te dansen. Gaat hem dat de kop kosten?

Wonder. van R.J. Palacio

Wonderschoon verhaal over de jongen August, die vanaf zijn geboorte een gezichtsafwijking heeft. Zelf zegt hij hierover: ik ga niet beschrijven hoe ik eruit zie. Wat je ook denkt, ik weet zeker dat het erger is. In het boek wordt de ziekte genoemd. Je bent zo nieuwsgierig, dat je op internet gaat zoeken. En het is erger als je de filmpjes en foto's ziet. Want uit het boek blijkt dat August een gewone jongen is, met gewone verlangens: vriendschap, acceptatie en heel leergierig. Hij is tien jaar en moet voor het eerst naar school, na jarenlang thuisonderwijs (vanwege zijn handicap). We leren ook zijn zus kennen, die ook gebukt gaat onder het uiterlijk van haar broertje. Je gaat van August houden door zijn doorzettingsvermogen, zijn optimisme en gevoeligheid. Je gaat je beseffen hoe het leven zulke kinderen klein kan krijgen. Prachtig.

Broergeheim. Emiel de Wild

Joeri is onverwacht naar zijn oma gebracht om daar te logeren. Hij belt af en toe naar huis om zijn broer Stefan te spreken. Maar Stefan lijkt van de aardbodem verdwenen. Zijn ouders verhuizen naar een andere plaats en als Joeri weer thuis komt, mag er niet over zijn broer Stefan worden gesproken. Maar Joeri mist zijn broer. Hij schrijft hem elke dag een brief, waarin hij zijn bezorgdheid uit. Langzaam aan wordt onthuld wat er is gebeurd. Mooi omschreven en verwoord. Toch had ik grote moeite met de rol van de ouders in deze kwestie. Al is het natuurlijk heel heftig wat er is gebeurd.

Gladiator, Vechten voor vrijheid. Simon Scarrow

61 voor Christus. De opstand van Spartacus wordt neegeslagen. Centurio Titus is bij de laatste slag en redt het leven van Generaal Pompeius. Daarna neemt hij afscheid van de legioenen en begint een boerenbedrijf op Levkas.
10 jaar later zien we hoe de boerderij wordt overvallen door schuldeisers.Titus wordt vermoord en zijn zoon Marcus en zijn vrouw worden als slaaf wegggevoerd. Titus tracht te ontsnappen,moet zijn moeder als slavin achterlaten, en probeert generaal Pompeius te bereiken.Hij komt niet ver voordat hij weer als slaaf verkocht wordt aan de gladiatorenschool. Er volgt een zware opleiding en een geheim wordt bekend. Maar wat dat allemaalvoor gevolgen heeft....
Weet Marcus zijn moeder nog vrij te kopen? Dat moeten we in deel twee lezen. Het wordt een trilogie

Jonas Torsten Kruger. Het geheim van de Katharen.

Historisch verhaal a.d. 1230. De Languedoc is net bij Frankrijk ingelijfd. De Katharen worden vervolgd en willen schijnbaar wraak nemen door de basiliek van Santiago de Compostella op te blazen, waar het gebeente van de heilige Jacobus ligt. Amaury, de jongere zoon van een verver wil meer van de wereld zien en niet als knecht aan het werk. Als hij het leven redt van een kruisridder, worden zijn dromen werelijkheid en mag hij mee om de aanslag te helpen voorkomen.
Goed in tijdgeest geschreven verhaal. Een echte doorlezer, maar toch hadden de gevoelens en emoties van Amaury verderuitgewerkt kunnen worden, evenals alzijn avonturen.

Sarah Weeks. Ben zo terug. Lemniscaat. 14.95

Een boek, dat al wat langer in de handel is, maar dat een geweldige indruk heeft nagelaten is Ben zo terug van Sarah Weeks.

Het gaat over de twaalfjarige Heidi, die samen met haar verstandelijk gehandicapte moeder in een 3 kamerappartement in Reno woont. Haar moeder kent slechts 23 woorden, waaronder het mysterieuze woord Zof. Dat woord laat Heidi maar niet los. Ze zit vol vragen over haar verleden en ze is ervan overtuigd, dat dit woord de sleutel is. Maar haar moeder kan haar vragen niet beantwoorden. Op een dag vindt Heidi foto's van vroeger, die haar op weg helpen om de geheimen van haar verleden te ontrafelen. Ze stapt in de bus naar de andere kant van het land.

Tjibbe Veldkamp. Tiffany Dop. € 13,95.

Tiffany Dop – bats veur de kop – is geen lieverdje. Ze is gewend voor zichzelf op te komen en als dat vechten betekent, dan moet dat maar. Op een dag krijgt ze een baby in handen gedrukt. Ze is helemaal van slag. Zo gelukkig heeft ze zich nog nooit gevoeld! De Tiffany, die ze met de baby is bevalt haar wel. Ze neemt een besluit: ze wil een eigen kindje.